Nieuws

 

Jubileumfeest

Begin dit jaar kwamen we voor het eerst bij elkaar, Martin, Jordan, Janine, José, Mandy en ik, Edwin, ofwel de jubileumcommissie.
We begonnen met dingen verzinnen en een beetje de taken verdelen. We zouden de instructrices vragen of er demonstraties van ruiters konden komen, we gingen kijken of er ruiters van buiten demonstraties konden geven. We dachten na over het eten en drinken, wie we gingen uitnodigen. Ideeën vlogen over de vergadertafel heen, we gaan t-shirts maken, we gaan topsporters uitnodigen, we gaan een boekje maken, we gaan de burgemeester vragen, we halen de TV erbij en nog veel meer.

In de loop van de tijd bleek niet alles haalbaar. Er waren ruiters met een beperking naar de paralympics, dus die konden niet komen. De burgemeester had geen tijd en zo kwamen we meer dingen tegen. En er moesten een hoop praktische dingen geregeld worden. Vergunningen, geluid, spelletjes, kraampjes.

Ondertussen gebeurde er op de achtergrond heel veel werk. Demonstraties werden voorbereid, vrijwilligers werden benaderd en iedereen werd door mij lastig gevallen om vooral iets in te leveren voor het jubileumboekje. Een van ons had een buurman met een suikerspinkraam en iemand anders kende de eigenaar van een loempiawagen. Contacten werden gelegd voor de demonstraties en langzaam maar zeker kreeg het feest vorm. Op het laatste moment moesten we nog wat improviseren omdat er wat afzeggingen waren maar uiteindelijk hadden we een mooi programma. We hadden t-shirts en vesten ontworpen en die konden worden besteld.

11 September was het dan zover. We waren vroeg in de ochtend al aanwezig om alles voor te bereiden en toen het tegen 11:30 liep kwamen de zenuwen. Hebben we wel overal aandacht, wat als er nou niemand komt, is het wel een leuk programma?

Ik moet eerlijk zeggen, het was een geweldig feest. De demonstraties van onze ruiters waren ontzettend leuk, de demonstraties van buiten waren ook perfect en het weer werkte heel goed mee. Alle vrijwilligers hebben ontzettend hard gewerkt om er een topdag van te maken. Volgens mij is dit heel goed gelukt. Zelfs mijn moeder, die helemaal niets met paarden heeft, heeft genoten!

Ik wil, namens de jubileumcommissie, iedereen bedanken die ervoor hebben gezorgd dat we een geweldig jubileumfeest gehad hebben. Dat hebben we maar mooi met z’n allen voor elkaar gekregen.

Edwin van der Sman

Ik heb op het jubileum ook heel veel foto’s gemaakt en die zijn te zien op: https://drive.google.com/drive/folders/0B-6s-p-exIlDZ0J1SWY3RTJSMWs?usp=sharing 

 

Sponsorloop 2016

Waar: Manege de Hazelaar
Wanneer: Zondag 16 Oktober
Hoe laat : 14:00 uur
Inschrijven: op de lijst VOOR 11 OKTOBER

Zondag 16 Oktober organiseert rijvereniging de Hazelaar een sponsorloop. We gaan proberen een leuk bedrag bij elkaar te lopen voor o.a. een zadel voor Flip en de dierenartskosten.
Hoe werkt het:
Een team bestaat uit 3 of 4 personen, 1 mindervalide ruiter, 1 loper en 1 of 2 begeleiders.
We gaan een route lopen/rijden van ongeveer 2 kilometer
Het team kan zich laten sponseren per afgelegde ronde. Dit zijn er minimaal 2 en maximaal 5. Het bedrag is naar eigen inzicht, contant of overmaken na afloop op rekening nummer NL79INGB0005153954 o.v.v. naam team en sponsorloop.
Voor het team dat de meeste sponsoren heeft en het team wat het hoogste bedrag ophaalt is er een leuke prijs.
We starten in de binnenmanege waar de ruiters op en van het paard worden geholpen. Ieder kwartier vertrekt er een aantal teams. De ruiters maken 1 ronde waarna de loper het verder overneemt.
De teams krijgen een stempelkaart die iedere gelopen ronde wordt afgestempeld bij het hek van de manege.
Wil je lopen/rijden/begeleiden en weet je niet met wie, vraag aan je instructeur of ze kan helpen met het vormen van een team. Inschrijven voor 11 Oktober.
Er zal voor een klein bedragje een hapje en een drankje zijn voor iedereen.

Het sponsorloopteam 

 

Bezoek bestuur HAR

Een paar dagen voor het jubileumfeest op donderdag 8 september heeft het bestuur van de Hippische Alliantie Rotterdam een bezoek gebracht aan de Hazelaar. Aan het eind van de prachtige zonnige middag waren ze aanwezig bij een instructie en hebben een rondleiding gehad.
Ze waren onder de indruk van de samenwerking van de leden en vrijwilligers en hoe we het allemaal netjes georganiseerd hebben. Een mooi compliment.

 

Nieuwe instructrice Lydia Veen

Lydia Veen zal als nieuwe instructrice van de Hazelaar voorlopig de zaterdagochtend lessen gaan geven. Na het vertrek van Mechteld hebben Hilde en Jentien tijdelijk de lessen gegeven. Lydia gaat dit nu tot eind maart 2017 overnemen. Vorige week zaterdag is ze al begonnen met inwerken en ook de komende weken zullen Hilde en Jentien haar nog begeleiden. Zij zal zich in de volgende nieuwsbrief voorstellen zodat we er allemaal een gezicht bij hebben en een beetje achtergrond van haar.
 
Mandy vd Griendt volgt IPG opleiding

Mandy is begonnen met de opleiding voor Instructrice Paardrijden Gehandicapten (IPG) in Ermelo. Ver weg van Rotterdam en een aardige, wekelijkse rit. Het eerste deel van de opleiding bestaat uit theorie en praktijk waarna begin volgend jaar de stage volgt op de Hazelaar en een andere manege. Het is de bedoeling dat Mandy de zaterdagochtend les gaat geven en dan Lydia opvolgt.

 

Start nieuwe groep van Stichting Bont

Half oktober start een nieuwe groep van 5 ruiters van de stichting Bont met lessen op onze manege. St. Bont begeleidt jongeren met een verstandelijke beperking. Meer informatie over Bont is te vinden op hun eigen website: http://www.stichtingbont.nl/. Deze les is tot stand gekomen in samenwerking met de Rotary-Hillegersberg, de Pieter de Joode stichting en de NSGK. Een mooi voorbeeld van iets wat met vereende krachten en de inzet van onze instructrices tot stand is gekomen.

 

Toegankelijkheid van de Hazelaar

We zijn samen met de gemeente en de VGR (Voorzieningen Gehandicapten Rotterdam) bezig met een aanvraag bij de gemeente om de Hazelaar (nog) toegankelijker te maken voor onze leden en/of begeleiders met een beperking. De plannen liggen er maar de bijbehorende begroting nog niet. De aanvraag moeten we nog indienen dus het gaat nog enige tijd duren. Begin 2017 zou een besluit genomen kunnen worden. Bij een positief besluit vanuit de gemeente kan dan de uitvoering in de eerste helft van 2017 klaar zijn.

 

Lekkend dak

Het is vast iedereen wel opgevallen dat het dak van de binnenbak lekt en aan vervanging toe is. De droge tijd van de afgelopen periode doet ons dat misschien vergeten, maar straks als de herfst echt van zich laat horen zal het weer zichtbaar zijn. Het plan is om het dak te vervangen en zo mogelijk ook nog van een hoop zonnepanelen te voorzien. Als dat gaat lukken dan zullen de werkzaamheden weer tijdens de zomerstop moeten gebeuren. Gezien de benodigde gelden lijkt de zomer van volgend jaar, hoe ver weg ook, te kort dag. De zomer van 2018 zou dan de eerstvolgende mogelijkheid zijn. Tot die tijd zullen we het met noodreparaties moeten doen.


Pensioenfonds Uitgewerkte Paarden (PUP)

Het bestuur heeft een voorstel ontvangen en in beraad genomen voor de oprichting van een fonds om paarden, die niet langer ingezet kunnen worden een mooie oude dag te geven.
In dit fonds wordt geld gespaard dat gereserveerd is voor de bekostiging van een gepaste pensioenvoorziening  voor een uitgewerkt paard.

 

Basje

Afgelopen woensdag (28 september) is Basje naar de dierenkliniek geweest.
Reden is de al een tijdje op de kaak aanwezige verdikking. De laatste tijd leek het wel alsof de bobbel groter werd.
Bij onderzoek bleek het een melanoom. Gelukkig goedaardig. Er is besloten niet operatief in te grijpen, omdat het risico bestaat dat dan de aangezichtszenuw geraakt kan worden, hetgeen vervelende consequenties kan hebben. Het gezwel is opgemeten en zal in de gaten worden gehouden, maar voorlopig wordt er dus niet ingegrepen.
 
Oppassen

Een maand of wat geleden kwam er via de buurt app een berichtje dat in het Lage Bergse Bos een figuur op een scooter rondreed die vrouwen lastig viel.
Daarna bleek hij ook actief te zijn in Kralingen en onlangs was er een incident op de Wildersekade richting Berkel en Bergschenhoek. Dus let op.

 

Grote clubactie

Op 1 oktober gaan wij weer beginnen.
Als je loten gaat verkopen, heb je recht op een gratis Pathé Thuis-film.
De popcorn moet je zelf regelen.
Meer informatie in het verkoopboekje en op www.kids.clubactie.nl.

Agenda

 

2018

 

 

November

 

Zondag 25

Proefjes F1A en F2A

 

December

 

Zondag 2

Proefjes F3A t/m F8A

 

Maandag 24 en 31

Lessen kunnen deze dagen samengevoegd worden

 

Dinsdag 25 en woensdag 26

GEEN les

 

2019

Januari

Dinsdag 1

GEEN les